Η Φοιτητική Ζωή στα Βρετανικά Πανεπιστήμια και η … “Φοιτητική Ζωή”


Ένα από τα πιο ελκυστικά κίνητρα για να σπουδάσει κάποιος στην Ανώτατη Εκπαίδευση είναι αυτή καθαυτή η περίοδος των σπουδών ως εμπειρία ζωής. Η περίοδος της φοιτητικής ζωής ως ένα διάστημα κατά το οποίο ο φοιτητής/φοιτήτρια, θα έχει την ευκαιρία να αποκτήσει γνώσεις γύρω από το επιστημονικό πεδίο επιλογής, συνδυαζόμενα με τη δυνατότητα κοινωνικών επαφών, ελεύθερου χρόνου, διασκέδασης και αναζητήσεων σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο.

Τα χρόνια των σπουδών είναι ομολογουμένως, για τους περισσότερους που το έχουν βιώσει, χρόνια ανεμελιάς παρά την πίεση των εκάστοτε εξετάσεων. Μία περίοδος που όλοι αναπολούν αργότερα στη ζωή τους.

Υπάρχουν όμως και οι παρεξηγήσεις που συνοδεύουν τις αντιλήψεις γύρω από την έννοια της “φοιτητικής ζωής”, με αποτελέσματα που αποβαίνουν συχνά αρνητικά για όσους ακολουθήσουν τον εύκολο δρόμο της υπερβολής:

Για παράδειγμα:

H κοινωνικότητα εύκολα μετατρέπεται σε αδράνεια, που πηγάζει από ξενύχτια και ατελείωτους καφέδες σε φοιτητικά στέκια.

Η αναζήτηση νέων ιδεών και επικοινωνίας συχνά στρέφεται προς την μονομέρεια μίας πολιτικοποιημένης δραστηριότητας ακόμα και εις βάρος του χρόνου που πρέπει να αφιερωθεί στις ίδιες τις σπουδές.

Είναι συχνό φαινόμενο επίσης πολλοί φοιτητές να αντιμετωπίζουν τη μελέτη των μαθημάτων και την παράδοση εργασιών, τελικά, ως πάρεργο στην καθημερινότητα τους καθώς αναλώνονται σε δραστηριότητες που τους απομακρύνουν ακόμα και από την φυσική τους παρουσία στο Πανεπιστήμιο, αυξάνοντας ταυτόχρονα το άγχος όχι μόνο για τις επιδόσεις αλλά και για την μετέπειτα σύνδεση τους με την αγορά εργασίας και τις επαγγελματικές τους προοπτικές.

Αυτό το φαινόμενο παρατηρείται περισσότερο μεταξύ των φοιτητών του 3ου και 4ου έτους δεδομένου ότι είναι εξαιρετικά συχνό φαινόμενο στα πρώτα 2 έτη σπουδών η υπερβολή στη διασκέδαση να καταναλώνει την πλειοψηφία του δημιουργικού χρόνου του φοιτητή.

Παρακάτω περιγράφεται η καθημερινή εμπειρία στα Βρετανικά Πανεπιστήμια:

Έχοντας εδώ και 22 χρόνια εργαστεί συστηματικά πάνω στην προετοιμασία των υποψηφίων για τα Βρετανικά Πανεπιστήμια και έχοντας εκ παραλλήλου παρακολουθήσει την καθημερινή εμπειρία των φοιτητών στα Βρετανικά και Ευρωπαϊκά ΑΕΙ, μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε πως η παραπάνω περιγραφή δεν καμία σχέση με αυτό που βιώνει ένας φοιτητής σε ένα γερά δομημένο ΑΕΙ του εξωτερικού.

Η διασκέδαση και η κοινωνικότητα είναι οπωσδήποτε αναπόσπαστο κομμάτι της φοιτητικής εμπειρίας και στα Βρετανικά Ιδρύματα, χωρίς όμως να καταλήγει σε μία παρακμιακή υπερβολή που καταλήγει να υπονομεύει τις Ακαδημαϊκές επιδόσεις. Οι φοιτητές ξοδεύουν το χρόνο τους κυρίως κατά τη διάρκεια της ημέρας μέσα στο Πανεπιστήμιο με συστηματική φυσική παρουσία, και όχι μακριά από αυτό.

Η φοιτητική κοινότητα είναι μία ζωντανή κοινότητα από ανθρώπους που ασχολούνται με Πανεπιστημιακά θέματα, και δίνουν έντονα την εντύπωση ενός δημιουργικού βουητού κατ’ αναλογία ενός μελισσιού στο οποίο όλα τα μέλη είναι παρόντα και συνεισφέρουν με δημιουργικό τρόπο.

Η γενική διάθεση των ανθρώπων σε μία τέτοια εμπειρία είναι θετική και χαρούμενη σε καθημερινό επίπεδο και χωρίς να οδηγούνται στην υπερβολή μίας μονομέρειας που έχει να κάνει αυστηρά και μόνο με το διάβασμα, ανταλλάσσουν ιδέες, συνεργάζονται πάνω σε project, εργασίες, πειράματα και μελέτες, αυξάνοντας έτσι και συγκεκριμένες ικανότητες που αργότερα στην επαγγελματική και επιστημονική τους ζωή θα αποδειχτούν πολύτιμες.

Με λίγα λόγια στα οργανωμένα και ισχυρά δομημένα Πανεπιστήμια της Μ. Βρετανίας και της Ευρώπης, οι παρεξηγήσεις έχουν αποφευχθεί :

  1. Η φοίτηση είναι διαδραστική διαδικασία με φυσική παρουσία των εμπλεκομένων στα Πανεπιστήμια και όχι μακριά από αυτά
  2. Το Πανεπιστήμιο δεν λειτουργεί ως εξεταστικό κέντρο αλλά ως μέσο για την προσωπική ανάπτυξη
  3. Η κοινωνική δραστηριοποίηση είναι σημαντικότερη της πολιτικοποιημένης δραστηριότητας, η οποία συχνά έχει και υστερόβουλη πρόθεση
  4. Οι φοιτητές βρίσκουν το χρόνο να διασκεδάσουν χωρίς να οδηγούνται σε παρακμιακές πρακτικές εις βάρος της προσωπικής τους ανάπτυξης
  5. Το Ίδρυμα συνολικά λειτουργεί ως διευκολυντής για την ανάπτυξη συγκεκριμένων ικανοτήτων στην κριτική σκέψη και τη συνεργασία, χωρίς να μειώνει το επίπεδο ευζωίας και το γενικό αίσθημα ευδιαθεσίας του φοιτητή μέσα από τον τρόπο που τον αντιμετωπίζει σε καθημερινή βάση

Για όσους είχαν την ευκαιρία να το ζήσουν αυτό όλο σαν εμπειρία, πάντοτε αναπολούν τα χρόνια της πραγματικής ανεμελιάς, των φοιτητικών πάρτι, και του χρόνου για προσωπική ανάπτυξη. Στα Βρετανικά Πανεπιστήμια όπως και στην πλειοψηφία των Ευρωπαϊκών ιδρυμάτων, ο ελεύθερος χρόνος αξιοποιείται στην ενασχόληση με σπορ, η κοινωνικές ομάδες που ασκούνται σε μία πληθώρα από χόμπι (clubs and societies).

Τελικά οι φοιτητές πορεύονται όχι μόνο σε έναν δρόμο που Ακαδημαϊκά και επαγγελματικά τους καλύπτει, αλλά είναι χαρούμενοι, ευδιάθετοι και με μία δυναμική και θετική ματιά για τον κόσμο και το μέλλον τους!

Αυτό πιστεύουμε ότι είναι η Φοιτητική Ζωή.
Μία διαδρομή δημιουργίας και θετικής διάθεσης για το παρόν και το μέλλον.